Hijlaard, het geboortedorp van mijn moeder

Gisteren had ik de gelegenheid even een bliksembezoek te brengen aan het geboortedorp van mijn moeder.

Zij is hier in 1924 geboren. Woonde hier tot haar zesde jaar en bracht daarna iedere zomervakantie door bij haar Beppe Miene.

Beppe Miene woonde in een klein huisje waarin ze een bakkerswinkeltje had. Destijds was het een twee onder een kap woning. Nu anno 2017 staat het huisje nog  fier overeind, alleen van het bakkerswinkeltje is er niets te vinden. Het eerste gedeelte was het huisje van mijn overgrootmoeder. Boven werd geslapen in een bedstee, klauteren bij de roze trap omhoog. Bij Beppe Miene in het kleine winkeltje was veel te koop. De portemonnee, de winkelkassa, lag altijd in de la van de tafel.

Op de hoek woonde Omke Bertus van der Zee en Moike Suus in een imposant huis. Hij handelde in klompen en in hun huis bevond zich de telefooncentrale van het dorp en een postagentschap. Omke Bertus bracht ook iedere morgen de post rond.

Als kind zat mijn moeder veel te spelen op de stoep van het kerkhof. Slakkenraces houden op de stoep van het kerkhof.

Over catthysplace

allesdoener
Dit bericht werd geplaatst in persoonijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

