Graven in mijn verleden

Ik ben eigenlijk al heel wat jaartjes af en toe aan het graven in mijn familiehistorie.

Het begon met wat kattebelletjes van mijn vader waar hij moeizaam terug kwam  in 1790 bij zijn stamvader Gerrit Alberts Zevenberg die getrouwd was  op 21 mei 1820 met Grietje Hendriks Boonstra. Beiden  waren eenvoudige dagloners en kwamen oorspronkelijk uit Zevenhuizen.

Dat was destijds in 1974 de reden dat hij samen met mijn moeder een huisje kocht in het lintdorp Zevenhuizen.

Mijn vader beweerde altijd dat de familie richting Breemen gewoond heeft en daar boerde en door vroegtijdig overlijden van de man des huizes huis en haard kwijt raakte aan een veekoopman.

In hoeverre dit waar is, geen idee. Ik ben tot op heden daarover niets tegen gekomen op het internet.

Daar waar mijn vader in zijn tijd echt moest graven in oude burgerlijke standen en doopboeken uit de kerken, heb ik het tegenwoordig iets gemakkelijker. Veel oude kerkboeken staan nu online. Meer mensen zijn bezig met de zoektocht naar hun verleden en maken ook zijlijnen in hun historie zichtbaar.

Via de naam Gerrit Alberts Zevenberg en zijn vrouw ben ik gaan verder zoeken en kwam ik in eerste instantie Albert Carstens Zevenberg tegen uit 1752 die in 1770  trouwde met Martje Carssens. Zij moesten op huisnummer 54 hebben gewoond in Zevenhuizen.

Kijk dan heb je wat, maar niet genoeg om tot plaatsbepalingen te komen. Ik heb in het Groninger archief  online wel een stukje kaart gevonden, maar niet dit nummer.

2760324513kaartZevenhuizen

Via Gerrit Alberts. kwam ik op zijn ouders terecht.

Gerrit Alberts 1790

Carst Carstens Zevenberg van 1714 die in 1739 trouwde met Martje Gerrits. Bij de notities die ik las over hun kinderen kwam ik in eerste instantie Diepswal tegen en als ouderlijke behuizing werd het streekje Oostindie genoemd. Het rood omrande stuk grond moet  van Carst en Martje geweest zijn.

Martje_Alberts_Zevenberg_-_I132125

karstjacobs1

Het is wonderlijk want ondanks dat officieel pas sprake is van achternamen  vanaf de napoleontische tijd duikt de naam Zevenberg van Sevenhuysen steeds op en lijkt het er op dat Zevenberg moet duiden op het streekje waar ze woonden?

Rond 1680 kom ik een naam tegen Albert Coenread Carstens Zevenberg van Sevenhuysen, maar hier kan ik verder niets over vinden. Waarschijnlijk komt dit ook doordat de kerkboeken van de Kerk van Midwolde in 1811 bij een brand verloren zijn gegaan. De troepen van Munster zouden hier iets mee van doen hebben.

Uit diezelfde tijd kom ik ook Trijntje Jacobs Carstens 07-09-1673, Amigtie Jacobs Carstens 24-07-1676,en Jacob Jacob Carstens 06-08-1677 tegen

Maar lang leve het internet kom ik op een andere naam:

Carts Jacob Carstens Zevenberg van 27-09-1674 die op 5-09-1696 trouwt met de uit Roden afkomstige Geertruyt  Alberts die 6 kinderen kregen.

Grijttie Carstens 29-08-1697

Trientrien Carstens 17-08-1701

Jacob Carstens 8-09-1703

Aaltje Carstens 16-08-1706

Jantjen Carstens  13-10-1710

Carst Carstens 15-05-1714

Deze laatste naam met doopgegevens komen overeen met  de Carst Carsttens die ik al eerder gevonden heb met dezelfde geboortedata.

En zowaar ik kom de naam Karst Jacob Carstens tegen bij de namen Jacob Janssen  vermoedelijk overleden rond 1677 getrouwd met Hayke Michiels. Met 4 namen van kinderen Hierboven vet gedrukt.

Opvallend in mijn zoektocht is dat dus al vroeg sprake is van de naam Zevenberg.  Ook bleek dat neven en nichten gemakkelijk trouwden in die tijd. En dat een van de nazaten weduwe Elske Carsstens opgepakt werd voor heling aan de Holm in Tolbert.

Verder werd de naam Carstens ook wel geschreven als Karstens of als Carssens

Opvallend is dat ondanks iedereen dagloner of keuterboertje was er kinderrijke gezinnen waren. De meesten zijn gedoopt in de kerk van Midwolde een enkeling later in de kerk van Zevenhuizen. Waar iedereen begraven ligt is voor mij groot vraagteken.

Hoe zouden ze geleefd hebben in hun waarschijnlijk plaggenhutten aan de rand van het heideveld dat ze aan het ontginnen waren zal ook een raadsel blijven

En waar kwamen ze oorspronkelijk weg is nu  de grote vraag, want sprake van eerste bewoning in Zevenhuizen is er rond 1650.

01240296X0022.jpg

Mijn vader speculeerde over die vroege voorouders. Volgens hem waren het godsdienstvluchtelingen die zich verborgen in het veen. Ook speculeerde hij op gegeven moment op de moeder van Erasmus, die zou ook de naam Zevenberg dragen. Maar goed die speculaties zijn leuke familieverhalen.

Ik ben er nog lang niet denk ik en graaf rustig verder in mijn verleden.

Over catthysplace

allesdoener
Dit bericht werd geplaatst in persoonijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Graven in mijn verleden

  1. groninganus zegt:

    Als kerkboeken van Midwolde in 1811 bij een brand verloren zijn gegaan, heeft dat niets te maken met troepen van Munster.

    De familie lijkt me vrij honkvast. De naam zou kunnen komen van grafheuveltjes op hun terrein, tenminste, als die naam niet slaat op hun herkomst van een plaats die in het Nederlands Zevenbergen genoemd werd.

Geef een reactie

