4 mei een dag van herdenken

 

kegels

Traditioneel haal ik op 4 mei het doosje met brieven geschreven door mijn vader vanuit het kamp Linden bij Hannover uit de kast en kies er eentje uit om hier te publiceren. Vandaag een  niet gedateerde brief.

Aanpassen is hier de boodschap

Beste Ouders

Ik heb gisteren de eerste brief ontvangen van jullie, dat was een fijne lange brief hoor. Ik heb hem nu al een maal of vijf keer doorgelezen, nu ik jullie hebt daar weer wat meegemaakt, hier gaat het wel hoor, we hebben nog maar twee keer groot alarm gehad en een stuk of 4 keer vooralarm maar het zijn iedere keer overtrekkers geweest, dus niks loos. Het praten hier valt me al dik mee, gelukkig dat we op school een beetje Duits geleerd hebben want dat komt me nu goed van pas daar moet ik op bouwen  en verder leert het wel aan, de juffrouw die in de winkel staat waar ik mijn levensmiddelen koop zegt dat ik een zuivere spraak over me heb als ik Duits spreek.

Ik lig op het heden op bed en schrijf deze brief op mijn koffer, echt lui he zullen jullie wel denken, maar dat is niet zo, maar een beetje moe ben ik en niet een klein beetje ook, maar dat went wel, over langer werken wil ik niks meer zeggen, maar dat is gelukkig gauw afgelopen, dit is niet voor altijd, ik heb net geboft dat ik in een drukke maand kwam, want een grote order moet in zoveel tijd afgeleverd worden en ik geloof dat het volgende week wel afgelopen zal zijn. Over mijn goed hoeven jullie niet bang te wezen want je kunt hier je kastje gewoon open laten staan en dan wordt er nog niets uitgehaald de Franzen zelf hebben hun koffers open op hun kastjes staan en daar hebben ze van alles in, maar geen een denkt er aan om er wat uit te halen.

Een van de Hollanders had een goed stuk zeep in de keuken laten liggen en drie dagen erna lag het er nog, zo eerlijk zijn ze, een Belg had havermout laten staan en de volgende dag bracht een van de Fransen het hem en vroeg of hij het had laten staan had over dat het zonde was daar te laten  staan want het werd daar nat.

Ik kom misschien privaat bij een Hollander die ook bij ons werkt. Zijn kamergenoot is met groot verlof naar Holland en nou is die plaats vrij en hij vroeg mij of ik zin had om bij hem in te komen te wonen. Nou dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Ik heb dan ook direct aan de chef-portier gevraagd of het mocht en die zei hij moest het ook nog vragen en zo ja dan moet er nog wat in orde gemaakt worden, dus ik wacht nog op antwoord. Ik hoop maar dat ik gauw op deze kamer kom want dat heb ik toch nog liever dan in een Lager ook al is het er nog zo goed.

Ik lees verder in de brief dat pa de molen laten lassen heeft en dat jullie het gebruiken kan, dus met andere woorden maak ik eruit op dat jullie hem gebruiken, nou een beetje meel kan ik wel gebruiken hoor en zeg ik ook maar dat ik ’s avonds niet meer een boterham krijg, maar dat hoeft ook niet, want aanpassen is hier de boodschap.

Ik krijg 23,50 gram bruin brood en 500 gram wit brood, dus dat gaat wel. Dat witte brood dat is fijn spul dat is gewoon nog een lekkernij dat is de echte zuivere witte brood.

Verder krijg ik 8 pond aardappels, 125 gram roomboter, 125 gram suiker en een beetje jam, 62,5 gram kaas en 250 gram vlees en 30 gram margarine, daar is dan al wat schoon alles, want op het fabriek laten ze er ook wat af voor het middageten. ook kan ik nog gries krijgen of macaronie net maar ik wil hebben. Een halve liter melk. Worst krijgen je hier, daar kunnen ze bij jullie een puntje aan zuigen, ik had een stukje leverworst waar een laagje vet omheen zat van een halve centimeter, het was zo vet dat ik er misselijk van werd. Maar genoeg dat kan ik niet zeggen dus als jullie teveel eten hebt daarzo, dan kan ik nog wel wat gebruiken.

Ook dit nog dat als jullie het doen willen en dat is mijn horloge weer laten maken en over sturen want je weet  hier nog van geen tijd ja staat op gevoel op en kleed je zo gauw mogelijk aan en op een draf naar het werk alles op geluk af. De vorige brief heb ik aangetekend laten oversturen, want dat kon eraf dinsdag of vrijdag 23 of 26 februari maar ik heb 20 RM voorschot gekregen daar leef ik nu op. Het zal me verwonderen wat ik beur. Ik zal proberen om wat geld over te sturen. het leven is hier toch wel duur. Nou nu ben ik zowat uitgeschreven en nu ga ik maar slapen. Dus de groeten aan jullie allemaal en ik hoop dat ik over een half jaartje eens over  wippen kan naar Groningen.

 

Gerrit

 

PS

de groeten aan Jan en Jannie, tante Jo en natuurlijk aan Knaap ook.

Lieve broeders

Wat was ik blij dat jullie ook wat in de brief schreven. Wat schreef jij mooi herman als je dat altijd zo doet dan krijg je vast wel een 8.

En Wandertje heb je dat helemaal alleen geddan? Nou dat is knap gedaan hoor. Ik ben blij dat jullie overgegaan zijn. Nu verder schrijf ik maar niet want ik ga slapen hoor.

Welterusten van je broer Gerrit.

 

Ik dateer deze brief niet want ik weet niet wanneer hij op de post komt

Dag

Schmiddingwerke_Kupfer-Aluminium-Schmiede_Apparate-_und_Maschinenbau_Göttinger_Chaussee_9_Hannover-Ricklingen_Schriftzüge_Verwaltungseingang

 

 

Over catthysplace

allesdoener
Dit bericht werd geplaatst in persoonijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

